Strona Główna



Stacja kolejowa Jaszczów

1. Tutejsza stacja powstała wraz z budową Linii Nadwiślańskiej. Wybudowano ją w latach 70-tych XIX w. Na początku XX w. wzniesiono dworzec, w którym dziś funkcjonuje kasa biletowa i poczekalnia dla podróżnych. Być może w tym czasie zasadzono wyniosłą topolę, która do 2005 r. rosła przy samym dworcu. Obok stoi częściowo zasiedlony budynek mieszkalny, konstrukcyjnie przypominający budynek stacji. W czasie II wojny światowej w 1943 r. stacja była miejscem udanego ataku oddziału Batalionów Chłopskich, w wyniku którego rozbito niemiecki inspektorat kolejowy oraz rozproszono oddział junaków pracujących na kolei. Od stacji w kierunku północnym do niedawna odchodziły dwie bocznice. Do lat 90- tych ubiegłego wieku funkcjonowała kilkukilometrowa linia kolejowa do Zakładu Przemysłu Owocowo- Warzywnego w Milejowie. Ponoć została wybudowana w 1908 r. i biegła do cukrowni, która była protoplastą ZPOWu. Jednak kilkanaście lat temu tor rozebrano, wagę wagonową zasypano. Pozostały tylko nasypy zamienione na drogi, płyty przejazdowe i kilka próchniejących podkładów. Natomiast bocznica prowadząca do Kopalni Węgla Kamiennego Bogdanka stale funkcjonuje. Powstały w II połowie lat 70-tych ubiegłego wieku kombinat stanowił impuls do poważnej rozbudowy stacji. Obecnie Jaszczów jest najruchliwszą stacją pomiędzy Chełmem a Lublinem. "Bogdanka" jest właścicielem kilku lokomotyw spalinowych S 200 produkcji czeskiej oraz posiadaczem kilkuset węglarek o charakterystycznym, zielonym kolorze. Sprowadzono je z Węgier, Słowacji, Rumunii oraz Bułgarii (?). Kilka razy dziennie przetaczane są 40-wagonowe składy z węglem, które następnie ekspediowane na cały kraj i na Ukrainę. Głównymi odbiorcami surowca są elektrociepłownie w Kozienicach i Stalowej Woli. W dalszej perspektywie kopalnia planuje zakupić dodatkowy tabor i samodzielnie rozwozić węgiel.

Węglarki Kopali Węgla Kamiennego "Bogdanka"


2006.01.10 

Widok dworzec i budynek mieszkalny

2006.01.10

Oba budynki w zbliżeniu


2002.12.02 


2006.01.10